Cu ruperi de decor, cu lovituri de scenă la tot pasul, această piesă vine ca un duş fierbinte alternat cu apă rece, te căleşte.
Acordurile minore mă îmbată mai rau ca vinul, sunt nişte acorduri închise, cu o speranţă interioară mereu orientată spre sine. E ca şi cum îţi ridici mâna dreaptă cu cealaltă mână, ca apoi să cadă amândouă. E ca şi cum un orb călăuzeşte un alt orb spre prăpastie. Nu ne putem ridica prea sus, dar ne putem refula, putem să ne certăm, putem asta da. Putem să sfidăm aceste legi care ne guvernează prin rebeliune sau prin supunere. Să fii, din lipsă de cuvinte mai prejos decât tine însuţi, iar muzica asta face, te ridică, dar nu te poate susţine prea mult timp sus. Îţi pune cârje te propteşte ca pe un beţiv, dar vei cădea iar în mocirlă. Dă cu tine de pământ, apoi te ridică pe braţe suav mai sus. Ca pe un posedat de duhuri rele, mă seacă de toate puterile. Când am senzaţia că am scăpat definitiv de rău, atunci mă trânteşte şi mai puternic. Împreună cu îngerii nevăzuţi strig de trei ori Sfânt. Acest joc tenebros de lumini şi umbre trag de tine în dreapta şi în stânga, aşa cum eşti cu mâinile crucificate. Dar nu, El nu apare nici în tunete, nici în fulgere, nici în focul care mistuie apa.
După toate acestea un susur lin şi melodios se aude ca izvorul unui râu de munte. El este blând, vine la tine ca o adiere, ca o frunză ce se leagănă în căderea ei. Vine, dar tu te retragi în peştera ta întunecată, nu poţi privi lumina ce se prevesteşte la capătul tunelului. Primăvara şi frumuseţea unei femei te neliniştesc în aceeaşi măsură. Simetria ca şi dezordine creează confuzie, ca un labirint perfect, ca nişte haine impecabile în care nu te poţi mişca. În noi totul e repulsie. Această piesă ne situează între Cer şi Pământ, între om şi Dumnezeu, între Nimic şi Tot, între Alfa şi Omega, Începutul şi Sfârşitul, Fărtatul şi Nefărtatul. Sunt într-o continuă cădere, dar cad spre Ceruri, cad în acest infinit care mă aduce mai aproape de El.
J.S. Bach Toccata and Fugue in D minor ... eseul in sine e foarte OK :)
RăspundețiȘtergerescrie odata despre ratarea aia!!
RăspundețiȘtergereImi aminteste felul cum descrii tu toata aceasta ameteala de Rebreanu,implicit romanul :Ciuleandra:)..Am sa caut niste citate care surprind foarte bine toate aceastea:nebunie,ameteala,febrilitate..ca un dans de ciuleandra:)
RăspundețiȘtergereOricum,felicitarile mele :)
incep cu p.s.ul: ar trebui totusi sa corectezi daca nu D-ul(re-ul e cu intentie - sper - ) atunci acea draga toccata.. intentionat si aici? if so, scuzele de rigoare dar.. ?!
RăspundețiȘtergerein rest.. minunat ce ai scris.pot spune fericita ca cineva a dat glas catusi de putin simtirilor pe care piesa asta o trezeste in mine.intensitate maxima.
Si totusi, esti un fericit.Daca spui ca tu te afli mai prejos de tine din lipsa de cuvinte, atunci imagineaza-ti cum sunt altii..asa, ca mine.
Nu-i nimic, si eu fac pasi.. ;-)
multumesc
da..R e langa T..greseala mea...
RăspundețiȘtergereCat despre D asta inseamna Re, gama in care se canta piesa.
Ma bucur ca mai exista suflete care pot vedea dincolo de note, care se inalta si se coboara odata cu ele... Toccata va ramane mereu pentru mine un monument al furtunii geniului si ma va infiora atat cat va vibra viata in trupul meu.
RăspundețiȘtergerema bucur cu tine
RăspundețiȘtergereBach, neaparat...
RăspundețiȘtergere