joi

Așa cum visele cenzurează conținutul latent de conținutul manifest, tot așa între Misterele existentei si cunoasterea individuata se instalează o cenzura transcendenta. Aceasta cenzura se interpune între subiect și obiect. 

De ce ar face asta Marele Anonim? Nu ca sa ascundă misterele cunoașterii, ci ca sa le potențeze. Cand nu e disimulat, misterul devine mister ca atare. Pentru a face din viața o experiența completa, unica, indidividuata, singulara, particulara, avem nevoie de un văl pe fata. 

Daca am cunoaște misterul gol, nu am mai trai experiența completa de a fi Om. Trebuie sa treci prin frica de moarte ca sa înțelegi ce înseamnă transformarea. Fără aceasta experiența omul ar fi asemeni Zeilor. Iar zeii nu sunt oameni. Zeul nu cunoaște frica. 

7 comentarii:

  1. Dar îți place și deslușirea. Care nu elimina misterul, îl fragmentează doar pe orizontala. Când fizicianul spune ca verde nu e ceea ce pare ci e onreflexie intr-un anumit spectru de lumina, spune ca misterul nu e ceea ce pare. Dar nici nu îl anulează, ci îl transforma in misterul undelor de lumina. Adică in alt cod de limbaj.

    RăspundețiȘtergere
  2. Da.Pentru mine deslusirea genereaza si adancirea. Adica o cautare pe orizontala, la un moment dat o va genera si pe cealata, pe verticala. Si eu explorez ideea de a vedea ceva prin altceva-- perdeaua, valul, etc. Pentru ca stiu ca lucrurile nu sunt intotdeauna ce par. Poza mea de la Fb e printr-un "val." Am in cap un portret cu Isus printr-o "perdea." Pentru ca asa cred ca e mai real. Vedem totul printr-o oglinda, in parte, nu? Nu inteleg cum L-as putea picta pe Isus folosind realismul fotografic de exemplu, asa cum apare in multe picturi recente prin biserici. Nimeni nu Il vede asa.

    RăspundețiȘtergere
  3. Orice cunoastere pe orizontala poate fi adânca sau înaltă. Doar ca i se refuza transcendenta, Docada cunoasterea științifică.

    Despre arta. Bizantinii aveau tehnica necesară realismului dar refuzau realismul. Iar Ortega Y Gasset critica aceasta confuzie între tehnica și stil, și valoarea. Un curent nu este mai valoros ca altul doar ca folosește o tehnica, ce a evoluat istoric. Dar asta e mentalitatea, din păcate. Probabil și ca imaginarul e mai aproape de omul recent.

    RăspundețiȘtergere
  4. Sigur ca tehnica, stilul, si valoarea nu trebuie sa se confunde. Aveam in cap o comparatie specifica cu privire la stil si valul de mister in arta. Gasesc ca este potrivit ca reprezentarea divinitatii sa implice un val de mister-- arta bizantina, renastere, etc, il au. De aceea eu ma gandeam chiar sa fac un val. Imaginile cu Isus de la evanghelizari apar mai mult ca o reclama, nu au acest val de mister.

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna analogia cu reclama. Ba mai mult, americanii/protestanții au făcut din imaginea lui Isus un super-star care e acolo sa împartă binecuvântări, dacă te uiți cati leagă succesul de credința in Isus.

    RăspundețiȘtergere
  6. Da. Aspectul comercial, cred. Arta comerciala este directa, vrea sa convinga rapid, sa fie desteapta, nu merge pe subtilitati, ambiguitati...

    RăspundețiȘtergere